2. OBRAZ BOHA
Boh stvoril človeka na svoj obraz ! (
Gn 1,27 ).
|
Veľkosť človeka je v tom, že je obraz Boha ŕ
má ducha, ktorým môže poznávať a milovať Boha.
Rozum „božieho človeka“ bol jasný, prenikavý: „Človek pomenoval
všetky živočíchy a vtáctvo...(Gn 2, 20).
„Dávať meno“ v biblickom zmysle znamená poznať, zmocniť sa
poznaním. Človek svojim poznaním ľahko prenikal k podstate vecí.
Bol skutočný inteligent ( intus legere = prenikať k jadru vecí ).
Rozum – podivuhodná schopnosť poznávať, myslieť. Človek
poznával : veci, súvislosti v prírode, Boha. Ale táto obdivuhodná
schopnosť poznávať je relatívna, obmedzená a práve z tejto obmedzenosti
vyplýva možnosť chybného záveru. Vôľa – „božieho človeka“
bola silná podporovaná rozumom túžila po vôli Božej. V uskutočňovaní
Božej vôle prežíval človek pravú radosť. Človek „chcel“ Boha! City
(srdce) – prežívanie vzťahu človeka k tomu čo poznáva a robí (k
veciam, ľuďom a ich činnosti, k sebe). Tu nejde o jednotlivé city
(ktoré sú duševno- telesné), ale o zdroj týchto citov, o to najhlbšie
v človekovi, čo Biblia nazýva srdcom. „Srdce“ dávalo všetkému vrúcnosť
a umožňovalo človekovi, že všetko konal „rád“.
Medzi týmito mohutnosťami bol súlad, harmónia. Tento súlad prenikal
i do telesnej oblasti. V tele táto harmónia vytvárala súlad biologický
i fyziologický z čoho vyplývalo, že človek bol zdravý, mal pocit
sviežosti a radostnej sily. Čím bol vlastne tento podivuhodný rád
vytvorený? Niekde musí byť zdroj, ktorý dáva:
Ř
rozumu svetlo,
Ř
vôli silu,
Ř
citu kázeň – a vytvára celkovú harmóniu.
Tento zdroj je ENERGIA (svetlo)
v najvnútornejšom bytí človeka. Táto ENERGIA preniká do všetkých
schopností človeka a vytvára medzi nimi súlad. Ináč
povedané: V najvnútornejšom našom
bytí je božské JA, ale aj vzácna
– a zároveň nebezpečná sila – sloboda!
Touto slobodou je človek človekom, totiž: ak človek jedná
a vie, že môže jednať tak alebo inak, potom vie, že je to „on“
, ktorý jedná. Uvedomuje si seba samého, svojho „ja“. Sloboda
vytvára v človekovi ŕ vedomie
seba samého. |
Človek svojim rozumom poznáva, že „je“ vôľou túži po tomto dobre
bytia a srdcom všetko prežíva.
Celé
bytie človeka – duch, duša i telo – sa má zapojiť do radostného
a vďačného zvolania: ÁNO ! ( lebo najväčšia sila človeka je v dvoch
najkrajnejších slovách: „áno“ a „nie“). Celobytostným „áno“ mal
človek pritakať stavu vecí, prijať ich a ďakovať za ne. A vo vedomí,
že je to dar, zvolať : „Ja som“! Toto ľudské „som“ mohlo byť
nekonečne malou ozvenou, toho nekonečne veľkého, čo povedal Pán:
„SOM , KTORÝ SOM!“
Človek
týmto „ja som“ mal prejaviť vďačnosť za to, že je, ako je a s bezmedznou
dôverou odovzdať sa TOMU, skrze ktorého je. Potom by bolo všetko
bytie – človek a celý vesmír – v takom ráde, v akom malo byť.
|
( Úvaha teológa v časopise Duchovný Pastier)
|
2.1 Človek v pozemskom raji
I vzal Pán, Boh, človeka a umiestnil ho v raji Edenu, aby
ho obrábal a strážil. A Pán, Boh, prikázal človekovi: „Zo
všetkých stromov raja môžeš jesť. Zo stromu poznania dobra a
zla však nejedz! Lebo v deň, keď by si z neho jedol, istotne
zomrieš.“ (Gn 2, 15-17). |
Túžba človeka po poznaní „všetkého“ teda dobra i zla.
Pokušiteľ
s predstieraným pochopením a zdanlivým súcitom (že sa človekovi
ubližuje) sa pýta: „Naozaj povedal Boh: „Nesmiete jesť z nijakého
rajského stromu?“ (Gn 3,1 ).
Človek mohol
jesť zo všetkých stromov s výnimkou jedného. Nepriateľ k božiemu
slovu pripojuje otáznik. Otáznik znamená spochybnenie toho, čo Boh
povedal. ale z pochybnosti vedie priama cesta k nedôvere a práve
tú chce Nepriateľ v človekovi vyvolať. Lebo nedôvera znamená
: „prerušenie kontaktu medzi Bohom a človekom“. Otáznik je položený
tak rafinovane, že si ho človek ani neuvedomí. Nepriateľ ešte netvrdí,
že božie slovo je lož. Prevedie len malý posun: „ Naozaj povedal
Boh...
Eva nevedomky
Nepriateľa poučí, že zákaz sa vzťahuje len na jeden strom. Tým však,
že s Nepriateľom diskutuje, prejavuje mu určitú dôveru a tým nedôveru
Bohu. Teraz však Nepriateľ náhle zaútočí: „Vôbec nie! Nezomriete!“
Toto je už otvorený útok na božiu pravdivosť. Boh je označený za
klamára. V tej chvíli sa človek zarazí, zaváha a začne premýšľať
. . . Nepriateľ však bleskurýchle dodá:
„Boh vie, že v deň, keď z neho budete jesť, otvoria sa vám
oči a vy budete ako Boh, budete poznať dobro i zlo.“ (Gn
3,4) |
Diabol človekovi sľubuje:
Ř
„Budete“ – iným spôsobom, vaše závislé bytie sa zmení na
bytie nezávislé. Budete samostatní. Človek chce byť takým spôsobom,
ako je Boh.
Ř
„Poznáte“ – budete poznávať tak, ako Boh. Budete poznávať
„všetko“ (dobro i zlo).
Človek ponuku
prijal. A čo sa stalo? Človek svojou túžbou „byť ako Boh“
úplne rozvrátil vnútorný súlad svojich mohutností. Ľudské „ja“ sa
začalo kochať samo v sebe a ustanovilo seba miesto božieho „JA“.
Človek sa odvrátil od Boha, nedôveruje mu. Komu nedôverujem, tomu
neverím, toho nebudem poslúchať. Keď neposlúcham Boha, budem veriť,
dôverovať len sebe.
Deštrukcia
v ľudskom duchu sa musela prejaviť i v duševno-telesnej stránke
človeka, čo Biblia opisuje takto: A žena videla, že ovocie stromu
poznania je na pohľad utešené, na jedenie chutné a na poznanie vábivé,
nuž vzala z jeho ovocia a jedla, dala aj svojmu mužovi, čo bol s
ňou, a on tiež jedol. I otvorili sa obom oči a spoznali, že sú nahí
(ozvala sa „telesná žiadostivosť“).
Hriech a trest
Nedôvera,
neposlušnosť, pýcha, sebectvo a sebaláska je jedna tajúplná skutočnosť
v človekovi a toto ľudské hlbinné zlo, Biblia nazýva „hriechom“.
Človek teda nedbal na dôrazné varovanie.
|
Svojou túžbou „byť ako Boh“ sa vzbúril proti Bohu - zhrešil!
Po zločine nasledoval súd a trest: |
|
Ř
zlorečenie hadovi: „Buď prekliaty ...“
Ř
žene povedal: „Veľmi rozmnožím tvoje trápenia ...“
Ř
Adamovi povedal: „Preto, že si počúval hlas svojej ženy a jedol
si zo stromu, o ktorom som ti prikázal: „Nesmieš z neho jesť!“,
nech je prekliata zem pre teba... v pote svojej tváre budeš jesť
svoj chlieb, kým sa nevrátiš do zeme, z ktorej si bol vzatý, lebo
prach si a na prach sa obrátiš!“
Potom Pán, Boh povedal: „Hľa, človek sa stal ako jeden z nás! Poznal
dobro i zlo. Len aby teraz nenačiahol svoju ruku po strome života
a nejedol a nežil naveky!“ A Pán, Boh, ho vykázal z raja Edenu,
aby obrábal zem, z ktorej bol vzatý. Ba vyhnal človeka a na východ
od raja Edenu postavil cherubov a vytasený ohňovy meč, aby strážili
cestu k stromu života . (Gn 3, 22-24)
Adam potom
poznal svoju ženu Evu a ona počala a porodila Kaina a povedala:
„Získala som človeka od Pána .“ A opäť porodila – jeho brata, Ábela.
Ábel bol pastier oviec, Kain roľník.
Po nejakom
čase Kain priniesol obetu Pánovi z poľných plodín. Aj Ábel obetoval
z prvotín svojich oviec, z tých najtučnejších. A Pán zhliadol na
Ábela a na jeho obetu. Na Kaina však a na jeho obetu nezhlliadol.
Kain sa veľmi rozhneval a zamračila sa mu tvár.
Obeta
Kainova sa Bohu nepáčila, lebo bez viery obetoval z úrody zeme,
ktorá bola prekliata. Ábel priniesol krvavú obetu (baránka) zmierenia
vo viere v božie prisľúbenie a prijíma skutočnosť, že „bez vyliatia
krvi neexistuje odpustenie hriechov“ To, že Ábelova obeta bola Bohom
prijatá – ako vhodná – a Kainova nie, roznieti v Kainovom srdci
nenávisť a zabije brata.
A tak Adam a Eva nesú následky svojho hriechu: prvý syn sa stáva
vrahom a na druhom videli, čo znamená: „smrťou zomrieš“. Adam a
Eva potom mali ďalších synov a dcéry. Rýchlo sa množiace obyvateľstvo
zeme sa rozhoduje pre cestu:
Ř
Setovu, ktorý... „začal vzývať meno Pánovo“ (Gn
4, 26).
Ř
Kainovu, ktorý „odišiel od tváre Pánovej“ (Gn
4,16) a potomci Kainovi zem naplnili neprávosťou“(Gn
6,1).
Vtedajší
obyvatelia zeme podľahli agresívnejšiemu vplyvu Kainovej cesty (Gn
6, 1-8)
Potomok Adamov – Noe – bol najspravodlivejší a najbezúhonnejší muž
medzi svojimi súčasníkmi. Noe viedol bohumilý život. Zem však bola
skazená pred Bohom, zem bola plná nerestí. Tu povedal Boh Noemovi:
„Predo mnou nastál koniec všetkému, čo má telo... Urob si koráb...Po
dokončení práce vstúpil Noe do korábu ....a to so svojou ženou,
s troma synmi a ich manželkami i so zvieratami, ktoré boli potrebné
k zachovaniu rodu a k obeti. Potom vody potopy zničili všetok život
na zemi, len osem ľudí – Noe a jeho rodina – sa zachránili v korábe.
Toto obdobie histórie človeka skončilo ŕ
potopou!
Božia zmluva s ľudstvom po potope sveta.
Potom požehnal Pán Noema a jeho synov, hovoriac
im: „ Ploďte a množte sa a naplňte zem!
|
|